Voorbeschouwing Kenonz Korfbal League #1: Unitas/Perspectief

Unitas/Perspectief naar de Korfbal League

Op 12 november 2022 start het nieuwe seizoen van de Kenonz Korfbal League. Om alvast in de stemming te komen leggen we de komende weken iedere ploeg onder het vergrootglas. Hoe verliep vorig seizoen, wat is er in de tussentijd gebeurd en hoe staat de ploeg er nu voor? Vandaag de beurt aan promovendus Unitas/Perspectief uit Harderwijk.

Een sprookjesachtig zaalseizoen

Het zaalseizoen 2021-2022 is voor Unitas misschien wel een sprookje. De ploeg uit Harderwijk verrast vriend en vijand door in een sterke poule met HKC, Nieuwerkerk en Wageningen als tweede te eindigen. Door sterk collectief verdedigen krijgt de ploeg over het algemeen weinig doelpunten tegen. In de play-offs voor plaatsing voor Korfbal League 2 wordt eerst Mid-Fryslân over twee wedstrijden verslagen. In het drieluik met TOP Arnemuiden voor een plek in de hoofdklasse finale weten de Harderwijkers in Zeeland met 21-22 te winnen. De return in Harderwijk wordt met 17-12 over de streep getrokken en dus plaatst Unitas zich voor het eerst in haar geschiedenis voor de Hoofdklasse Finale in Dordrecht.

Zaalfinale en de dubbel

De tegenstander in Dordrecht werd HKC uit Hardinxveld-Giessendam. In de reguliere competitie weten beide ploegen één keer te winnen. In Harderwijk gaat de volle buit met 22-18 naar Unitas, in Hardinxveld-Giessendam haalt HKC flink uit: 30-18. In aanloop naar de finale is HKC de favoriet, maar daar heeft de ploeg uit Harderwijk geen boodschap aan: vanaf het eerste fluitsignaal geeft de oranje brigade alles voor een resultaat. In een kwalitatief matige wedstrijd gaan beide teams de kleedkamer in met een 8-6 ruststand in het voordeel van HKC. Als het vervolgens 12-8 wordt, lijkt HKC de beste papieren te hebben voor de overwinning. Maar Unitas toont karakter: de ploeg dendert met een 8-0 run over HKC heen en kantelt zo de wedstrijd. Daarna komt de overwinning niet meer in gevaar. Unitas verslaat HKC met 15-18 en promoveert daarmee naar de Korfbal League. Als kers op de taart wordt ook het kampioenschap in de overgangsklasse op het veld binnengesleept en is de historische dubbel een feit.

Veldseizoen 2022/2023

Het huidige seizoen in de hoofdklasse verloopt nog enigszins stroef voor de promovendus. Er werd verloren van Dalto, Mid-Fryslân en Groen-Geel. Tegen Wageningen en AW/DTV werd er met één doelpunt verschil gewonnen, maar tegen SCO werd er goed geschoten: 22-34 winst. Naast wisselende resultaten op het veld is de selectie van Unitas enigszins veranderd. De Harderwijkers missen Daan Reijgersberg een groot deel van het seizoen met een knieblessure. Ook Jolien Landman is geblesseerd en tot nu toe niet inzetbaar. Ineke de Boer besloot na vorig seizoen te stoppen. Wel kan de ploeg beroep doen op versterking: Laura van Winkoop kwam in de zomer over van De Meeuwen. Daarnaast krijgen Jules Verweij, Thomas Hoekstra, Sanne van der Velde en Floor Munnik tot nu toe meer minuten dan vorig seizoen.

Kenonz Korfbal League

Over een maand begint het avontuur voor Unitas in de Kenonz Korfbal League. Zoals vrijwel elke promovendus de laatste jaren, zal de oranje brigade moeten vechten voor lijfsbehoud. Dat laatste kunnen ze wel in Harderwijk: de ploeg heeft vorig jaar karakter getoond in zowel de reguliere competitie als de play-offs en door een combinatie van veel inzet met een sterk tactisch plan een plekje bemachtigd bij de beste tien ploegen van Nederland. We gaan zien of de Harderwijkers een nieuw hoofdstuk aan hun sprookje toe kunnen voegen.