Voorbeschouwing Kenonz Korfbal League #2: KZ/Thermo 4U

KZ/Thermo 4U Korfbaltotaal Cup

Op 12 november 2022 start het nieuwe seizoen van de Kenonz Korfbal League. Om alvast in de stemming te komen leggen we de komende weken iedere ploeg onder het vergrootglas. Hoe verliep vorig seizoen, wat is er in de tussentijd gebeurd en hoe staat de ploeg er nu voor? Vandaag de beurt aan KZ/Thermo 4U uit Koog aan de Zaan.

Erg wisselvallig zaalseizoen

Tijdens het zaalseizoen in de Korfbal League A is KZ erg wisselvallig. Er wordt tweemaal gewonnen van LDODK/Rinsma Modeplein en Dalto/Klaverblad Verzekeringen, maar ook verloren van Blauw-Wit en zelfs tweemaal van KCC/CK Kozijnen: twee clubs die later in de degradatiepoule belanden. Na tien speelronden eindigen KZ, LDODK en Blauw-Wit alledrie op tien punten. KZ en LDODK hebben het beste doelsaldo en plaatsen zich samen met Fortuna/Delta Logistiek voor de kampioenspoule. In die kampioenspoule wint de ploeg uit Koog aan de Zaan slechts één keer, met 28-21 wordt DVO/Accountor verslagen. Toch eindigt de ploeg vierde in de kampioenspoule, omdat het een beter onderling resultaat heeft met LDODK en twee punten meer dan DOS’46. Die vierde plek geeft recht op deelname aan de play-offs.

Play-offs en veldseizoen

In de play-offs treffen de Koogers Fortuna. De ploeg uit Delft heeft in zestien zaalwedstrijden slechts éénmaal verloren en wordt samen met PKC/Vertom tot de titelfavorieten gerekend. Als underdog lukt het KZ niet om te stunten: in Delft wordt de ploeg met 33-20 weggevaagd en ook in eigen huis lukt het niet om een derde wedstrijd uit het vuur te slepen: 18-23. Er zal geen nieuwe zaaltitel komen in Koog aan de Zaan. Die komt er ook op het veld niet: KZ kent op het veld voor en na de zaal een kwakkelend seizoen. Er wordt gelijkgespeeld tegen PKC en AW/DTV en één keer gewonnen van TOP/LITTA (nu IAA Fresh) en TOP (A). Deze resultaten leveren slechts zes punten en een vierde plek op in de poule.

Huidig seizoen

KZ is het huidige seizoen beter begonnen dan vorig jaar. De Koogers verloren van PKC en DVO, maar pakten de volle buit tegen TOP (A), Oost-Arnhem en KCC/CK Kozijnen. Ook pakte de club in de voorbereiding op het veld de Korfbaltotaal Cup, ten koste van Fortuna. Beide ploegen pakten twee sets in de wedstrijd, maar Alwin Out was in 2×45 seconden te sterk voor Mick Snel in een 1-tegen-1 shoot out.

De selectie is ten opzichte van vorig jaar op enkele plekken veranderd. Emiel de Kruijff is vertokken naar Fortuna en Stef Meijns stopte op het hoogste niveau. Met Marijn van den Goorbergh, die overkwam van PKC, werd een waardige vervanger gehaald. Sanne Pasma maakte een aantal weken bekend per direct te stoppen. Zij kon zich niet vinden in de gemaakte keuzes van KZ-coach Tim Bakker. De club kan op dit moment nog niet beschikken over Anna Kriek. Daarnaast komt ook Marjolijn Schenk nog terug van een blessure. De de verwachting is dat deze twee speelsters tijdens de zaalcompetitie weer in volle actie kunnen komen. KZ zal graag weer bij de top 4 willen eindigen, maar omdat clubs als LDODK/Rinsma Modeplein en DVO zich ook hebben versterkt, is dat zeker geen makkelijke opgave.