Voorbeschouwing Kenonz Korfbal League #3: Blauw-Wit

Blauw-Wit KL

Op 12 november 2022 start het nieuwe seizoen van de Kenonz Korfbal League. Om alvast in de stemming te komen leggen we de komende weken iedere ploeg onder het vergrootglas. Hoe verliep vorig seizoen, wat is er in de tussentijd gebeurd en hoe staat de ploeg er nu voor? Vandaag de beurt aan Blauw-Wit uit Amsterdam.

Ongelukkig veldseizoen

Aan het begin van het seizoen 2021-2022 versterkt Blauw-Wit haar selectie flink. Roos Verheugt (TOP/LITTA), Jordi van Elburg en Stephanie van Geffen (beiden DeetosSnel) worden binnengehaald. Eric van Brenk wordt aangetrokken als coach en gaat een duo vormen met Mark van der Laan. Daarnaast besluiten Momo Stavenuiter en pinchhitter Gerald van Dijk nog een jaar aan hun korfbalcarrière vast te knopen. Met deze versterkingen staat er wederom een Korfbal League-waardig team in het veld in Amsterdam. Toch moet de ploeg voor de zaal nog wel op gang komen. De resultaten van de eerste helft veld zijn op het eerste oog misschien matig, maar kijkend naar de uitslagen misschien wel ongelukkig te noemen. Er wordt verloren met drie, twee en één doelpunt verschil. Wel wordt er door de Amsterdammers knap gewonnen van Fortuna/Delta Logistiek en ook tegen DeetosSnel pakt Blauw-Wit de volle buit.

Doen wat je moet doen

In de Korfbal League doet Blauw-Wit wat het moet doen én wordt de selectie verder versterkt. Directe concurrenten KCC/CK Kozijnen en Dalto/Klaverblad Verzekeringen worden beide verslagen en tijdens de competitie keert Mandy Koelman terug in de basis bij Blauw-Wit. Met haar goals is zij direct van grote waarde voor de Amsterdammers. De Amsterdammers pakken een paar weken later ook twee bonuspunten tegen KZ/Thermo 4U. Toch kan er een streep door deze twee behaalde punten: Blauw-Wit, LDODK en KZ halen allemaal tien punten, maar het onderlinge resultaat van de twee laatsgenoemde clubs met de Amsterdammers is beter. Blauw-Wit gaat met KCC en Dalto naar de degradatiepoule en neemt alleen de punten mee die zijn behaald tegen deze clubs.  In de degradatiepoule laat Blauw-Wit zien dat ze over te veel kwaliteit beschikken om in degradatiegevaar te komen. De Amsterdammers winnen vijf van de zes wedstrijden en eindigen met achttien punten ruim eerste in de poule. Op 2 april 2021 maakt Momo Stavenuiter, die een paar weken daarvoor heef besloten te stoppen, zijn 1000e doelpunt in de Korfbal League. Ook Gerald van Dijk, goed voor ruim 1100 Korfbal League doelpunten, besluit op 38-jarige leeftijd te stoppen met topkorfbal.

Tweede helft veld

Na de zaal zet de ploeg de trend van voor de zaal nog even door. Er wordt twee keer met één doelpunt verschil verloren en weer is de grootste nederlaag niet groot, slechts vijf doelpunten verschil. Toch is Blauw-Wit ook op het veld buiten degradatiegevaar: DeetosSnel eindigt met twee punten stijf onderaan en degradeert naar de Hoofdklasse. Kenny Lauf maakt tijdens de veldcompetitie bekend Blauw-Wit na het seizoen te gaan verlaten. Hij maakt de overstap naar AW/DTV om een betere balans te vinden in de combinatie werk en korfbal.

Nieuwe gezichten

Voor aanvang van het seizoen 2022-2023 gaat Blauw-Wit op zoek naar vervangers voor Stavenuiter, Van Dijk en Lauf. De Amsterdammers trekken Frank Mostard en Niels Stuurstraat aan. Mostard keert na vier seizoenen TOP terug naar het oude nest. Eerder speelde hij al vijf seizoenen in Amsterdam. Stuurstraat komt over van Nieuwerkerk, de club die na het mislopen van promotie naar Korfbal League 2 vrijwel helemaal leegliep. Ook versterkt Blauw-Wit zich met Linda van der Wal. De talentvolle dame komt over van DVO/Accountor en gaat studeren in Amsterdam. Helaas zien we van der Wal voorlopig niet in actie, zij revalideert momenteel van een kruisbandblessure. Ondanks de versterkingen draait Blauw-Wit een moeizame eerste helft van het veldseizoen. Er wordt gewonnen van TOP, maar verloren van DSC, LDODK, Fortuna en DOS’46. Met twee punten bekleden de Amsterdammers op dit moment de vijfde plaats in de competitie.

Tandje bijschakelen

Blauw-Wit bevindt zich al enkele jaren in de middenmoot van de Korfbal League. De ploeg moet de laatste jaren ieder jaar zo’n vier à vijf clubs boven zich dulden op de ranglijst, maar snoept af en toe ook wat puntjes af van ploegen als KZ en LDODK. Aan de andere kant heeft de ploeg vaak te veel kwaliteit en ervaring om serieus in degradatiegevaar te komen. Op basis van het veldseizoen conclusies trekken is nog te vroeg, maar er zal een tandje bij moeten bij Blauw-Wit in de zaal. Andere teams hebben zich ook versterkt en sommige middenmoters maken een interessante ontwikkeling door. Als de Amsterdammers hun niveau van vorig jaar kunnen halen, dan is wegblijven van de onderste regionen zeker mogelijk.