Voorbeschouwing Kenonz Korfbal League #4: PKC/Vertom

03 november 2022
PKC Kampioen

Op 12 november 2022 start het nieuwe seizoen van de Kenonz Korfbal League. Om alvast in de stemming te komen leggen we de komende weken iedere ploeg onder het vergrootglas. Hoe verliep vorig seizoen, wat is er in de tussentijd gebeurd en hoe staat de ploeg er nu voor? Vandaag de beurt aan PKC/Vertom uit Papendrecht.

Stabiele eerste helft veld

Aan het begin van het seizoen 2021/2022 kan PKC/Vertom een beroep doen op vrijwel dezelfde selectie als het kampioensjaar ervoor. Alleen Randy Oosting heeft het groen-wit verruild voor het zwart-witte shirt van KCC/CK Kozijnen. Dat de Papendrechters over een brede selectie beschikken vol kwaliteit, blijkt ook uit de resultaten van de eerste helft veld. Alle vijf wedstrijden worden gewonnen en doelpunten vallen aan de lopende band: in de eerste vier wedstrijden scoort PKC iedere wedstrijd 24 doelpunten of meer. In de laatste wedstrijd voor de zaal is DVO/Accountor de tegenstander. Deze wedstrijd verloopt moeizamer dan de vier voorgaande wedstrijden en DVO biedt goed partij tegen het Papendrechtse korfbalgeweld. De doelpunten zijn schaars aan beide kanten, maar PKC weet de wedstrijd met 11-14 over de streep te trekken en gaat met de maximale score naar de zaal toe.

Oppermachtig naar de Play-Offs

In de Korfbal League B is PKC oppermachtig in de eerste paar wedstrijden. Ploegen als GG/IJskoud de Beste, DVO en Oost-Arnhem worden met ruime cijfers verslagen. De Papendrechters verspelen alleen twee punten in de terugwedstrijd tegen DVO: in Bennekom wordt het 28-26 voor de thuisploeg. Toch eindigt PKC ruim bovenaan met 18 punten uit 10 wedstrijden en dus plaatst de ploeg zich voor de kampioenspoule. In deze kampioenspoule is Fortuna/Delta Logistiek de grootste uitdager van de Papendrechters. In de eerste ontmoeting is Fortuna te sterk met 22-18, maar in Papendrecht neemt PKC met 21-16 revanche. Beide ploegen plaatsen zich samen met KZ/Thermo 4U en DVO voor de Play-Offs.

Play-Offs en Korfbal Leaguefinale

In de Play-Offs komt PKC wederom DVO tegen. Hoewel die ploeg in de poulefase nog éénmaal won, laat PKC dit in de Play-Offs niet nog eens gebeuren. Thuis winnen de Papendrechters met 22-16 en in Bennekom wordt met 17-21 de klus geklaard. De ploeg mag zich klaarmaken voor de Ahoy finale op 16 april tegen Fortuna. Vijf dagen later is het zo ver: Ahoy zit eindelijk weer volgepakt met duizenden korfbalfans. Toch is het Fortuna die vanaf het eerste fluitsignaal het initiatief neemt. De Delftenaren komen op een 4-1 voorsprong en hebben de gehele eerste helft de leiding: via 8-5 gaan beide ploegen de rust in met een 12-11 tussenstand. PKC begint wel beter aan de tweede helft, maar nog steeds is het Fortuna die elke keer aan de goede kant van de score blijft. Op 22-18 lijkt de wedstrijd gespeeld, maar door een eindsprint van PKC wordt het 22-21. Deze eindsprint komt echter voor de Papendrechters te laat en de landstitel gaat voor de zesde keer naar Delft.

Troostprijs

Het enige wat de pijn van de verloren zaalfinale nog kan verzachten, is het winnen van de Ereklasse. Na de goede eerste helft veld is PKC ook de tweede helft erg sterk en plaatst de ploeg zich gemakkelijk voor de Play-Offs. In de Play-Offs, die over slechts één wedstrijd gaat, wordt LDODK/Rinsma Modeplein met 17-15 verslagen en dus plaatst PKC zich voor de finale. Wederom treffen DVO en PKC elkaar, voor de zevende keer dit seizoen. Het is een echte finale: de doelpunten om en om en de ploegen gaan rusten met een 11-12 tussenstand in het voordeel van PKC. Ook de tweede helft is het stuivertje wisselen: PKC komt 11-14 voor, maar DVO maakt even later 15-15 gelijk. Op 23-23 is het Sanne van der Werff die de winnende treffer binnenschiet. PKC pakt de landstitel op het veld, maar meer dan een troostprijs zal het voor de Papendrechters niet zijn.

Kleine veranderingen

De selectie is dit seizoen op slechts een paar plekken veranderd. Julie Caluwé stopte bij de Papendrechters en Marijn van den Goorbergh vertrok naar KZ. Dat betekent dat PKC wederom over een sterke selectie beschikt en de resultaten van het eerste helft veld zijn dan ook stabiel. Alleen tegen DVO werd gelijkgespeeld. Beide ploegen gaan met 9 punten de zaal in. Het doel van de Papendrechters is ook dit seizoen glashelder: de landstitel moet terugkeren naar Papendrecht.

Meer over: